Pahoinvointia patriarkaatissa
Kuva: Tetiana Shyshkina/ Unsplash. |
Joka kolmas suomalainen nainen on kokenut parisuhteessa väkivaltaa elämänsä aikana. Vuosittain kymmenet tuhannet naiset kokevat seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa Suomessa. Myös vaikkapa verkkohäirinnän, kunniaan liittyvä väkivallan ja seksityöhön liittyvä ihmiskaupan uhriksi joutuu useimmiten nainen. Olemme Euroopan perusoikeusviraston tutkimuksen (2012)[1] mukaan yksi Euroopan unionin vaarallisimmista maista naisille.
Väkivaltaa lähisuhteissa, seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa ja muita yllä mainittuja väkivallan muotoja kokevat totta kai myös miehet. Kuitenkaan ei ole sattumaa, että väkivalta kohdistuu useammin naiseen: naisiin kohdistuva väkivalta on rakenteellinen ilmiö, joka perustuu suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa – samoin kuin lukuisissa muissa yhteiskunnissa ja kulttuureissa – oleviin patriarkaalisiin arvoihin ja perinteisiin.
Suomea pidetään usein tasa-arvon mallimaana, ja monessa suhteessa
olemmekin sellainen, mutta on helppo unohtaa, että ei tarvitse mennä kovin
kauas historiaan, kun nainen oli Suomessa lain edessä miehen omaisuutta. Naiset
saivat äänioikeuden vasta 115 vuotta sitten. Vaikka 1900-luvun alku tuntuu
meille kaukaiselta, sata vuotta on ihmiskunnan historiassa vain silmänräpäys. Kulttuurin
muutokset tapahtuvat hitaasti, eikä ole ihmekään, että meistä jokaisella on
varmasti patriarkaalisemman menneisyytemme kaikuja ajatuksissaan.
Naisiin kohdistuva väkivalta on kansainvälinen
ihmisoikeusongelma. Väkivalta ja sen pelko paitsi satuttavat naisia fyysisesti
ja henkisesti ja vievät ihmishenkiä, myös loukkaavat naisten
itsemääräämisoikeutta ja kaventavat heidän osallisuuttaan yhteiskunnassa. Tämän
lisäksi naisiin kohdistuva väkivalta tulee yhteiskunnalle kalliiksi
terveydenhuollon, sosiaalipalveluiden, poliisin ja oikeusjärjestelmän
kustannuksina, kuten myös työikäisten naisten alentuneena tai menetettynä
työkykynä. Perheväkivalta vahingoittaa myös todistajaksi joutuvia lapsia ja
heidän kehitystään, ja sen vaikutukset voivat olla hyvinkin pitkäkantoisia.
Vuonna 2014 astui voimaan Europan neuvoston yleissopimus naisiin
kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta eli
nk. Istanbulin sopimus,[2]
jonka myös Suomi on allekirjoittanut. Sopimuksen tavoitteena on paitsi väkivallan
ehkäiseminen ja torjuminen, myös tarjota tukipalveluja väkivallan kokijoille ja
suojella heitä. Tämän lisäksi sopimus tavoittelee naisten ja miesten välisen
tasa-arvon edistämistä sekä naisiin kohdistuvien syrjinnän muotojen kitkemistä.
Sopimus velvoittaa allekirjoittajia lukuisiin käytännön toimiin, esimerkiksi
kriminalisoimaan pakkosterilisoinnin ja vainoamisen, sekä perustamaan ilmaisen 24/7 auki
olevan tukipuhelimen perheväkivallan uhreille, väkivaltaa kokeneille naisille,
sekä näiden läheisille.
Sopimus velvoittaa myös tarjoamaan turvakotipaikkoja
väkilukuun suhteutetusti. Suomessa pitäisi olla 550 paikkaa. THL:n raportin[3]
mukaan niitä on 211 (2020) eli alle puolet tuosta määrästä. Turvakotipaikkoja
on lisätty, mutta hitaasti. Usein ollaan tilanteessa, jossa nainen on kerännyt
rohkeutensa, voimansa ja tavaransa ja paennut henkeä tai terveyttä uhkaavaa
väkivaltaa – vain kuullakseen, että turvakoti on täynnä, eikä sinne voi tulla.
Hyvällä tuurilla paikka löytyy toisesta turvakodista, mutta haja-asutusseudulla
matkat turvakotien välillä ovat satoja kilometrejä. Kuinka monen naisen täytyy
vielä kuolla, ennen kuin päättäjät ottavat tämän asian vakavasti? Tällä
hetkellä Suomessa ei ole riittävästi palveluita, rikomme allekirjoittamaamme
Istanbulin sopimusta, ja lainsäädännössämme on edelleen parantamisen varaa
esimerkiksi raiskauksen määritelmään liittyen. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty on
nostanut juuri naisiin kohdistuvan väkivallan Suomen suurimmaksi
ihmisoikeusongelmaksi.
Jos naisiin kohdistuva väkivalta on ollut tabu, josta ei ole puhuttu, miehiin
kohdistuva väkivalta on ehkäpä vielä suurempi sellainen. Väkivallan kokija kantaa
usein mukanaan häpeää ja syyllisyyttä, jotka eivät hänelle kuulu, ja jotka
vaikeuttavat asiasta puhumista ja avun hakemista. Väkivallan uhriksi joutuminen
ei sovi patriarkaaliseen ideaan miehestä, ja siksi meidän kulttuurissamme
väkivallan kokeminen voi olla miehelle erityisen raskasta, oli väkivallan
tekijä sitten nainen tai toinen mies. Samat patriarkaaliset rakenteet, jotka
ovat haitallisia naisille, ovat niitä myös miehille, vaikka miehet
samanaikaisesti hyötyvät niistä. Miehen rooli kulttuurissamme ei ole laajentunut
samalla tavalla kuin naisen rooli viime vuosikymmeninä. Hinnan siitä maksavat
muun muassa juuri lähisuhde- ja seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kokeneet
miehet.
Vaikka haluaisimme, emme voisi yhdessä yössä hypätä nykyisestä
patriarkaalisesta kulttuuristamme feministiseen utopiaan. Paljon on silti
tehtävissä. Arvot, asenteet ja stereotypiat muuttuvat ehkä hitaasti, mutta
päättäjät voivat olla yhteisömme arvojohtajia ja suunnannäyttäjiä. Jos naisiin
kohdistuva väkivallan kokijoille, kuten myös lähisuhdeväkivaltaa ja
seksuaalisuutta loukkaava väkivaltaa ylipäätään kokeneille, olisi tarjolla
riittävästi julkisella rahoituksella rakennettuja palveluita, lähettäisi se
vahvan viestin, että väkivalta on asia, joka tulee ottaa vakavasti. Myös väkivallan
tekijöille – sukupuolesta riippumatta – tulisi olla nykyistä enemmän apua
tarjolla, sillä muutos lähtee viime kädessä heistä. Ei olisi väkivallan
kokijoita ilman väkivallan tekijöitä.
Lait ja kansainväliset sopimukset heijastavat kulttuurimme
arvoja. Niillä voimme parantaa naisten ja väkivallan kokijoiden asemaa. Siksi
ei ole samantekevää, miten vaikkapa raiskaus määritellään. Eikö olisi tärkeä
viesti tuleville sukupolville, että seksi ilman suostumusta on raiskaus?
On myös tärkeää, että Suomi on allekirjoittanut Istanbulin
sopimuksen. Se lähettää vahvan viestin, että naisten ihmisoikeudet ja tasa-arvo
sukupuolten välillä on meille tärkeää. Nyt olisi kuitenkin korkea aika siirtyä
sanoista tekoihin ja toteuttaa palvelut ja lakimuutokset, joihin olemme allekirjoituksellamme
sitoutuneet. Suomi on saanut jo useilta kansainvälisiltä elimiltä huomautuksia
siitä, että toimet naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseksi ovat olleet
riittämättömiä. Istanbulin sopimuksen myötä on otettu askeleita eteenpäin
(esimerkiksi ympärivuorokautisen auttavan puhelimen Nollalinjan) mutta
hitaasti. Kaiken viivyttelyn maksavamme me veronmaksajat väkivallan
aiheuttamina palvelukustannuksina – ja ennen kaikkea väkivaltaa kokevat naiset,
miehet ja muunsukupuoliset, sekä väkivaltaa kokeneet tai todistaneet lapset.
-kirjoittanut Hanni H.
Comments
Post a Comment